Já a moje já

Žáci II. stupně měli 28. dubna možnost zúčastnit se přednášky Mgr. Aleny Blažkové, lektorky MP Education, na téma „Já a moje já”. Na začátku přednášky nejprve žáci diskutovali o výhodách a nevýhodách distanční výuky. Přednáška byla zaměřená na psychické milníky dospívání, na jejich sebevědomí a sebeovládání, silné a slabé stránky. Žáci také popřemýšleli o vztazích k vrstevníkům či rodičům a nad tím, proč je pro ně dospívání tak složité období. Paní lektorka žákům poskytla mnoho informací a podnětů k zamyšlení.

 

Mezilidské vztahy

Po krátké nepříznivými podmínkami vynucené odmlce si pro naše žáky lektoři organizace Semiramis připravili přednášku na téma „Mezilidské vztahy”.  Vysvětlili si,  jak důležitá je vzájemná lidská komunikace, naslouchání a empatie. Společně diskutovali na téma odmítnutí a umění říci ne. Přednášku doplňovaly i různé socializační hry, které si pro žáky připravili. Lektorům patří poděkování za profesionální přístup a těšíme se na další setkání. Žáci  si zvolili téma „Závislosti”.

 

Na světě nejsi sám

Žáci 1. stupně se zúčastnili 28. dubna besedy s paní Blažkovou ze společnosti MP Education, ve které se snažila pomoci dětem pochopit, že jejich život a život ostatních je jedinečný a že ho musíme chránit. Zamýšleli se například nad otázkami, čím se lišíme od ostatních, co je pro nás důležité nebo jakého by si vybrali kamaráda. Hledali možné cesty, jak zvládat svoje emoce či kdy a jak požádat druhého o pomoc. Věnovala se také prevenci sociálně-patologických jevů (šikana, kyberšikana). V řízeném rozhovoru si žáci uvědomovali, že život znamená  neubližovat druhým a vzájemně si pomáhat.

 

Velikonoční tvoření

Velikonoce patří mezi nejvýznamnější křesťanské svátky a jsou časem oslav a veselí. Pro žáky byla vyhlášena soutěž ve vytvoření velikonoční dekorace nebo kraslice. Při tomto jarním tvoření jsme nezapomněli ani na naši nejstarší generaci. Pro klienty DD Pohoda Humburky jsme vyrobili pro radost několik velikonočních přání a ptáčků. Přejeme všem hezké jaro.

 

Světový den vody

Světový den vody byl Organizací spojených národů určen od roku 1993 na 22. březen. Důvodem je skutečnost, že na světě více jak miliarda lidí trpí nedostatkem pitné vody, nemá přístup k vodě.

V rámci distanční výuky si vyučující jednotlivých předmětů proto s žáky tento den připomněli.  Na téma Voda v  hodinách luštili křížovky, přesmyčky, podívali se na naučné filmy. V rámci přírodovědy fotili, kde v domácnosti všude využívají vodu a z pořízených fotografií si vytvořili koláže. Na vycházce k vodě vyhledávali místa, na kterých dochází k jejímu znečišťování a místa, která se jim naopak líbí. Seznámili se s živočichy žijícími u vody a ve vodě a vyhledali si na internetových stránkách ohrožené druhy. Ve fyzice si připomněli jednotlivá skupenství vody. V chemii hovořili o její nezbytné přítomnosti v průmyslovém odvětví a o ochraně vodních zdrojů. V dějepise si prohlédli něco z historie výstavby přehrad v České republice. V hodinách matematiky si zase spočítali spotřebu vody pro čtyřčlennou domácnost za jeden týden.

V rámci tohoto projektu si žáci připomněli, že voda je pro náš život nezbytná a je důležité její zdroje chránit a přemýšlet nad spotřebou vody v jejich domácnostech.

 

Ochutnávka ovoce a zeleniny

Poslední lednový týden v rámci projektu Ovoce do škol, si žáci zpříjemnili pracovní vyučování ochutnávkou ovoce a zeleniny. Vyzkoušeli řadu zdravých a chutných receptů. Připravili ovocný salát z manga, kiwi a granátového jablka. Udělali si pomazánku z avokáda nebo bíle ředkve. Dozvěděli se také, odkud toto ovoce a zelenina pochází.

 

Seznamujeme se s dějinami

V hodinách dějepisu jsme si připomněli 52. výročí smrti Jana Palacha, který se 16. ledna 1969 zapálil v horní části Václavského náměstí v Praze. Žáci se seznámili s životem i důvody smrti Jana Palacha, který protestoval proti potlačování svobod a okupaci Československa armádami států Varšavské dohody.

V Den památky obětí holocaustu 27. ledna zhlédli žáci film Všichni moji blízcí, který na pozadí historických událostí sleduje osud židovské rodiny po podepsání Mnichovské dohody v roce 1939 a obsazení Československa fašistickým Německem. V následné prezentaci se pak zabývali dopady nacistické politiky systematického, státem provozovaného pronásledování a hromadného vyvražďování, především osob židovské národnosti.

 

Hrátky na sněhu

Zimní náladu nám všem vykouzlil napadaný sníh, který posypal nejen střechy domů. Konečně mohli všichni vyrazit na kopec a naplno si užít zimních radovánek. Na školním hřišti vyrostlo několik sněhuláků a sněhovou nadílku si užívali i psi, kteří k nám s chovatelkami přijeli na pravidelnou canisterapii. Venkovními činnostmi zpestřujeme nejen výuku ve škole, ale hlavně posilujeme jejich zdraví.

 

Vánoční tvoření

Adventní čas bohužel proběhl bez tradičního vánočního programu pro rodiče a blízké, ale i přesto byl věnován vánočnímu tvoření se spolužáky. Vše začalo vázáním adventních věnců a pokračovalo vyráběním čertů a andělů, vánočních stromečků a dárečků pro své nejbližší. Při svém tvoření jsme nezapomněli ani na obyvatele Domova důchodců v Humburkách, pro které jsme si připravili spoustu dárečků, kterými jsme se je snažili v této nelehké době potěšit.

 

Online ZOO

Pod vedením školní metodičky prevence žáci prvního stupně zakončili preventivní program Online ZOO. Poslední setkání bylo zaměřeno na bezpečnost při online nákupech a na nebezpečí, které skrývá rozesílání svých intimních fotografií na sociálních sítích.

 

Mikulášská nadílka

Přijde letos do školy Mikuláš a čert? Tuto otázku si pokládaly děti celý týden. Některé z očekávání, jiné z obav, aby si je návštěvník z pekla neodnesl.

Ráno 4. prosince se v převleku trojice žáků z druhého stupně vydala s nadílkou za dětmi. Když se za dveřmi ozvalo cinkání a bouchání, začalo být ve třídách živo. Každý měl v sobě malou dušičku, ale všichni si přáli, aby už tady Mikuláš byl. Nakonec přišel a přivedl s sebou i anděla s čertem. Děti je potěšily říkankami a básničkami, za které dostaly sladkou odměnu. Ti, kteří měli nějaké prohřešky navíc slíbili čertům, že se polepší.

 

Partnerské vztahy a riziko HIV

U příležitosti Světového dne boje proti AIDS (1. prosince) jsme na naší škole přivítali lektora Radka Pospíšila. V rámci preventivního programu zaměřeného na „Partnerské vztahy a riziko HIV“ přiblížil toto téma žákům 7. – 9. ročníku. Zaměřili se témata zamilovanost, láska, vztahy, sexualita a odpovědnost.

 

Vztahy v kolektivu

 

Jako každý rok i letos jsme přivítali  lektory z organizace Semiramis. Dvouhodinový blok byl věnován žákům 7. a 9. ročníku s tématem ,,Vztahy v kolektivu – vzájemná spolupráce“. Všichni žáci se aktivně zapojili, byli otevření a neměli problémy vyjádřit své myšlenky a názory.

 

Prevence neplánovaných těhotenství

Dne 24.11.2020 se pro II. stupeň uskutečnila přednáška na téma „Prevence neplánovaných těhotenství“, ve které se žáci seznámili s možnými riziky neplánovaného těhotenství. Také se dověděli, jak vzniká a vyvíjí se nový život a jaké jsou metody prevence neplánovaného těhotenství. Přednášejícím byla p. Petra Stránská a žáci měli k dispozici mnoho výukových materiálů.

 

Moje cesta na svět

V úterý 24. 11. 2020 se žáci 3. – 5. ročníku zúčastnili přednášky na téma “Moje cesta na svět”. Tuto přednášku vedla p. Stránská, kterou žáci již dobře znají. Společně se zamýšleli nad otázkami “Jak jsme se dostali dovnitř?”, “Jaké to uvnitř bylo?” a “Jak jsme se dostali ven?”. Pod vedením paní lektorky měli žáci možnost vyzkoušet si, jak je pro maminku v těhotenství náročné vykonávat některé běžné činnosti, vysvětlovali si pojmy, jako jsou láska a vzájemná důvěra. Tato beseda byla pro děti užitečná a dětem se velmi líbila

 

 

Měsíc filmu na školách

V listopadu proběhl již 16. ročník Měsíce filmu na školách, kterého se naše škola pravidelně zúčastňuje. V letošním roce se zaměřil na roli médií v totalitní společnosti, na to, jakým způsobem vládnoucí režim využíval sdělovací prostředky. Zároveň připomněl důležitost svobodných, nezávislých a kvalitních médií. V rámci tohoto projektu zhlédli naši žáci on-line besedu s Janem Rumlem a  film Tajné akce StB: Akce Alfa.

 

Online Zoo

Šikanovaný panda Pavel

Co je kyberšikana? Máme právo říci na internetu, co se vám zlíbí? Můžeme vystavovat fotografie kamarádů bez jeho svolení? Můžeme se bavit na účet kamarádů na sociálních sítích? Tak tyto všechny otázky byly žákům položeny v rámci besedy o kyberšikaně. Na otázky si žáci odpověděli po přečtení příběhu o pandě Pavlovi, o kterém psaly hyeny ošklivé věci na internetu. V rámci aktivity ,,Vzkaz pro žáka“ se učili hledat na svých vrstevnících jejich pozitivní vlastnosti, schopnosti a dovednosti. Nakonec si vymalovali omalovánku s pandou Pavlem.

 

Unplugged

Unplugged je školní program zaměřený na prevenci užívání návykových látek pro dospívající ve věku od 12 let. S tímto preventivním programem v pátek 23. října seznámila metodička prevence žáky druhého stupně. Žáci si rozšířili pohled na správné postoje k drogám a jejich užívání. V rámci hodiny měl každý z žáků prostor k vyjádření svého názoru ohledně návykových látek.

 

 

ONLINE  ZOO

V rámci preventivních aktivit jsme si pro žáky prvního stupně připravili program zaměřený na kybernetickou bezpečnost, který vychází z metodiky  Ing. Michaly

Radotínské. Knihu ONLINE ZOO, s kterou pracujeme vydala rakouská asociace ISPA v rámci projektu Safer Internet Centre (SIC) podpořeného Evropskou komisí. Sdružení CZNIC ji přeložilo do českého jazyka a vytisklo v rámci Edice CZ. NIC.

V pátek 23. října se žáci v první kapitole seznámili s opičákem Oldou, který byl závislý na mobilu. Díky testu se i oni dozvěděli, jak jsou na tom se svou závislostí na telefonu. V rámci jednotlivých aktivit si pak měli uvědomit, že volný čas lze trávit jinak než s mobilem v ruce a jakou roli v trávení volného času hraje rodina, kamarádi a pohybové aktivity.

 

Zooterapie 9. 9. a 7. 10.

Příznivé počasí umožnilo dětem zopakovat návštěvu zvířat v Bydžovské Lhotce.
Děti ze speciálních tříd si užily jízdu na koních, pečovaly o oslíky, krmily koně jablky a hledaly poklad. Poznávaly také stromy a rostliny v areálu paní Bártové.
Vyvrcholením celého říjnového dopoledne byla jízda na kočáru taženém koňmi. Obě návštěvy se dětem velmi líbily.